lördag 8 september 2012

Troligtvis min bästa mil någonsin

Idag sprang jag Kistaloppet på 40:03. Ja, sug på den ni! Klart att det var synd att jag missade jackan. 3-4 sekunder från sub 40 kan verka lite, och det är det också. Det är "bara" det att jag inte riktigt vet var på banan jag skulle tagit de där 3-4 sekunderna.

Att "bara" springa 3-4 sekunder snabbare är lätt att säga. Det är "bara" det att då har man inte sprungit själv. Då har man inte fått känna på hur det känns. Då har man inte sprungit 7 kilometer på 28:30, på en inte allt för lätt bana, för att sedan springa i en grusbacke och stumna totalt.

Jag vet inte riktigt hur många sekunder efter sub 40 jag låg i den grusbacken, men att i de läget samla ihop sig och ta in minst 30 sekunder på de sista 2.5 kilometrarna är ganska bra. Den som säger "ja, men 3-4 sekunder snabbare hade du kunnat springa" har inte känt hur det känns att springa med så mycket mjölksyra i benen som jag hade.

Baserat på vad min klocka visade sprang jag de sista 2 kilometrarna på ca 7:40, vilket är 3:50-fart, varav de sista 500 metrarna på ca 1:40, vilket är ca 3:20-fart, och det tycker jag är en ganska bra avslutning.

Det är så lätt att säga att man borde ha sprungit lite snabbare. Jag var helt slut i mål, och jag vet inte riktigt var jag skulle ha tagit de där sista 3-4 sekunderna. Sekunderna kanske skulle ha tagits någonstans mellan km 3-7.

För övrigt var jag väldigt omotiverad idag. Jag hade inget adrenalin i kroppen. Jag satt som en "hösäck" vid nummerlappsutdelningen någon timme innan start. Orkade knappt resa på mig för att värma upp. När jag kom ut i friska luften kändes det bara kallt och jobbigt. Jag hade ingen lust att springa, och huvudet var inte med de första 7 kilometrarna. Huvudet vaknade till vid 7.5 kilometer, då började jag kriga, men då var det för sent.

Tiden 40:03 är 1 minut bättre än vad jag sprang på förra året, och om statistiken håller i sig springer jag ytterligare i minut snabbare på Hässelbyloppet.

Med tanke på att tiden var 12 sekunder långsammare än mitt pers på stadsbana, att banan banan bitvis kan upplevas ganska tung, och att huvudet inte var med idag så tror jag att det här var min bästa mil någonsin.

Att jag inte sprang sub 40 bryr jag mig inte om, men det var lite synd på jackan....

16 kommentarer:

Peter sa...

Låter som ett bra formbesked. Bra kämpat.

Håkan sa...

Jo synd på jackan, men trots allt en väldigt bra tid! Riktigt stark avslutning låter det som.

Mattias sa...

Bra kämpat Lennart. Din avslutning indikerar helt klart en kapacitet långt under sub 40 vilket vi förmodligen blir varse när vi summerar utfallet av Hässelbyloppet. Dina tusingar häromdagen visar ju vilken speed och uthållighet du besitter.

Unknown sa...

Backar är värsta skiten om du frågar mig. Eller som träning är de bra, riktigt bra till och med. Men på lopp vill man inte ha dem. Inte om man ska slå pers i alla fall.

Men med tanke på dagens förutsättningar låter det ju som en kanonprestation, även om det såklart är surt att missa sub 40 med 4 sekunder.

Lennart sa...

Peter - Tack! det var precis vad det var. Det går åt rätt håll och med tanke på att Kistaloppet har en tyngre bana än Häsloloppet så är det här mer än 13 sekunder bättre än Häsloloppet.

Håkan - Tack! Ja, avslutningen är jag nöjd med. Nu ska jag bara bli lite bättre fram till avslutningen också :-).

Mattias - Tack Mattias! Nästa gång kommer jag gå ut lite hårdare. Mitt mål på Hässelby är sub 39 och om statistiken håller i sig så kan det gå.... :-).

Henrik - Ja, det här var nog bättre än de sub 40 lopp jag har gjort. Tiden på de sub 40 lopp jag har gjort på stadsbana ligger alla på 39:5X. Med tanke på banan tror jag att dagens lopp ändå var bättre.

Tommy sa...

Bra jobbat. Skönt att få ett kvitto på att all träning betalat sig.

Morgan sa...

Ja, det är synd på jackan, men bra sprunget! Själv var jag ytterligare några sekunder från sub 40 på Sicklaloppet, så jag kan inte låta bli att fundera på Hässelbyloppet...

Anonym sa...

Vad är väl en sekten jacka mot känslan att "jag gjorde allt!"? Ingenting i min värld. Känslan av att ha fått ut max slår allt. Själv viker jag oftast ner mig runt 7 km på milen.

Snyggt jobbat!

Med vänlig hälsning,

Andreas Nilsson

Anonym sa...

Sketen jacka ska det naturligtvis vara...

//Andreas

Lennart sa...

Tommy - Tack! Ja, det var det. Jag har sätt banprofilen nu också ochnär man ser den blir man ännu nöjdare :-).

Morgan - Tack! Jag såg din tid i min Iphone ca 1 timme innan min start. Ditt resultat sporrade mig på slutet :-).

Andreas - Precis! Det är lite så. Jag har inte tänkt på det men undertonen i mitt inlägg kanske är inne på det du reflekterar över. Jag gav allt, och vad mer ska jag göra..... Bra sagt!

Mathias sa...

Härligt Lennart! 1 minut bättre än förra året på den där banan. Farten är på väg. Ta med dig den positiva känslan.

hokke sa...

För att stämma in i kören: Förutom jackan så är det enda som spelar roll att du faktiskt sprang en minut snabbare än ifjol. Med en minuts förbättring i Hässelby också så kommer du ju faktiskt sub39, även om det blir med minsta möjliga marginal :)

Andreas sa...

Starkt jobbat, särskilt med tanke på hur du beskriver din motivation inför loppet. Man kan inte vara på topp jämt. Det är ju ändå en riktigt bra tid trots de 3-4 sekunderna. :-)

Lennart sa...

Mathias - Tack! Det gör jag!

Hokke - Tack! Det är precis det som är så spännande. Vi får se hur det går :-).

Andreas - Tack! Ja, och lite nertränad kanske jag också är. Onsdagens tuffa intervallpass kanske också påverkade.

Erik Olsson sa...

Bra sprunget!

Jag sprang förbi dig (tror jag ) i sista motlutet. Jag missade jackan med minsta möjliga marginal. Min tid var 40:00.

Jag laddar också inför hässelby.

Lycka till!

Lennart sa...

Erik - Tack! Du sprang själv bra.

Förra året sprang jag Hässelbyloppet på 40:00 och då kontaktade jag arrangörerna och bad om min exakta tid (på tiondelen) och det visade sig att min tid var 39:59.2.

De måste avrunda uppåt till närmaste sekund, annars "bjuder" de på tid på ett sätt som inte är OK. Om du kontaktar arrangörerna och ber om din exakta tid så är den säkert några tiondelar, eller hundradelar, under 40 min och då kanske du får din jacka :-)....