torsdag 1 november 2012

Ett grymt intervallpass

Somliga är hardcore. De tränar i alla väder. Det gör jag också, åtminstone kan det låta som det när man läser den här bloggen, men idag var jag inte hardcore. Idag var jag en mes.

Idag tittade jag ut genom fönstret och såg att vädret var mulet, gråtrist och blåsigt. Tänkte att vinden är en sån där vind som blåser igenom alla kläder, och rakt in i ryggmärgen. Jag rös när jag tänkte så. Jag tänkte lite till.

Jag tänkte att på Bosön är det varmt. På Bosön blåser det inte. Där finns det ingen vind som blåser rakt in i ryggmärgen. Där kan man springa i kortärmad T-shirt och korta tights. Känna den ljuma fartvinden över ansiktet. En fartvind som får tröjan att fladdra. Dessa tankar var lite svåra att motstå.

Det slutade med att jag tog bilen till Bosön för ett pass tvåhundringar inspirerade av Claes Åkesons artikel i Runners World. Jag hade kunnat springa det här passet utomhus på Vallentuna IP, men idag hade jag inte psyke för att gå ut i kylan och springa intervaller. Det blev ett pass på Bosön istället med Mattias Sunneborn som publik.

Fokus på dagens pass låg på snabbhet, och därav valde jag upplägget 5*200@40 sek + 5*200@38 sek + 5*200@36 sek, P 30´´, SP 90´´. Allt enligt Claes Åkesons rekommendation.

Första serien kändes ganska bra. Planen var 40 sekunder per tvåhundring, och jag sprang på tiderna 40 - 38 - 38 - 39 - 39. Måste erkänna att jag var ganska andfådd inför de sista intervallerna, och jag kände redan här en liten oro över att 30 sekunder var en väldigt kort vila.

Andra serien kändes lite tyngre. Här var planen 38 sekunder per tvåhundring, och så här efteråt kan jag bara säga att 30 sekunders vila var lite i kortaste laget. Dock höll jag ihop serien bra, och tiderna per tvåhundring blev 38 - 38 - 38 - 37 - 38.

Under den efterföljande serievilan på 90 sekunder andades jag som en blåsbälg samtidigt som jag undrade hur jag skulle klara av ytterligare 5 intervaller i en fart av 36 sekunder per intervall. När 90 sekunder hade gått startade jag den sista serien. Jag slutade tänka. Jag bara sprang, tog i allt jag kunde, och krigade. Tiderna blev till slut 36 - 37 - 36 - 37 - 37.

Som ni ser klarade jag inte riktigt att hålla ihop den sista serien på 36 sekunder per intervall, men det blev bra ändå. Det här var ett riktigt bra pass, och när jag var klar satt jag och svettades i flera minuter innan jag var redo att börja nerjoggen. Ett grymt intervallpass!

12 kommentarer:

Ousa sa...

Bra jobbat! De passet som blir bäst, är ju ändå de som blir av...så ute eller inne :)

Unknown sa...

Själv är jag omväxlande väderhårding och vädervekling beroende på humör.

Det låter som ett bra pass det du körde. Ska testa att springa inomhus i vinter när vädret blir för dåligt (det var faktiskt först för några veckor sedan som det gick upp för mig att det ens var möjligt för amatörer).

Är det bara Bosön som gäller eller duger Solnahallen?

Håkan sa...

Låter trots allt som ett riktigt bra pass! Vad står P30 SP90 för?

Lennart sa...

Ousa - Tack!! Bra sagt, och det var ett riktigt fint pass :-)!

Henrik - Vet ingenting om Solnahallen. Vet inte om det är rent, snyggt och tillgängligt.

Annars är Sätrahallen en fin hall. Dock är den abonnerad av föreningar nästan hela tiden så den är oftas upptagen och inte tillgänglig.

Bosön är inte lika ny och fin som Sätrahallen, men den duger jättbra, och den är väldigt tillgänglig. Hallen har öppet till 21.00 på kvällarna och du kan alltid träna. Det är bara att åka dit och betala 70 kr som det kostar för en heldag och då ingår löparbanor, gym, bad (i en väldigt liten basäng), dusch, bastu.....

Bosön är helt OK!

Håkan - Tro mig, det var ett riktigt bra pass :-).

P30´´ står för "paus 30 sek" och SP 90´´ står för "Seriepaus 90 sek". I beskrivningen ovan står alltså gångertecknet (*) för 30 sek vila och plustecket (+) för 90 sek vila.

Jag tror också att jag kan rekommendera lite längre vila :-), eller lite lägre fart :-).

Morgan sa...

En sekund hit eller dit, det kan lika gärna vara inom felmarginalen. Jag tycker att det är väldigt snabbt på 200 med tanke på antalet intervaller och den korta vilan!

Unknown sa...

Nä, Bosön ser fräschare ut än Solnahallen. Och banorna är 200 meter, istället för 163 m (undra hur de tänkte där) som i Solnahallen. Dock ligger Solnahallen mycket bättre till om man bor i Sollentuna. Men jag får helt enkelt testa båda. Sätrahallen ligger ju lite off, men den ser fin ut. Verkar inte jättebokad för tillfället.

Lennart sa...

Tack Morgan! - Dina ord uppmuntrar :-). Tror du att det var en tillfällighet att felmarginalen hela tiden låg på "fel sida", dvs strax över 36.5 sek vilket då måste avrundas till 37 och inte 35.5 som avrundas till 36 :-)?

Henrik - Det lilla jag har hört om Solnahallen är inte bra. Bosön är ett säkert kort. Har du bil är det inte helle så jättekrångligt. Sätrahallen är lite av en chansnig att du får komma in. Får du komma in är dock Sätrahallen bäst!

Tala om när du har kört ett inomhuspass. Du kommer gilla det :-)

Peter sa...

Personligen tycker jag inte det finns något väder som är värre än att sätta sig i bilen och att åka 3-4 mil bara för att träna, men däremot att traska ner till gymmet för att köra löpband då det råder ruskväder kan jag göra.
Jag orkar inte med krångel, det skall vara lätt att leva :-)

Men det vore kul att prova inomhusbana någon gång och då vi flyttar till stan kanske det blir lättare.

Unknown sa...

Bosön låter som bästa alternativet norr om stan. Även om jag inte gillar att köra vis så dåligt väder som det antagligen måste vara för att jag ska vilja.

Men jag kommer givetvis att blogga om det :-). Nån borde göra en jämförelse av alla tre hallar i Stockholmsregionen.

Sollentuna tog ett principbeslut om att bygga en inomhushall för friidrott 2010. Sen dess har det inte hänt något (trots kommunens välfyllda skattkista). Skulle den bli verklighet så kommer jag troligtvis ha 1,5 kilometer dit! Då blir det mer lockande.

Löpband gillar jag inte alls, tyvärr. Har vissa kollegor som bara springer på löpband. Förstår inte det. Vinden i ansiktet, dagsljuset, naturupplevelser och slippa trängas är nästan halva grejen med löpning tycker jag. Löpband är för hamstermänniskor.

Morgan sa...

Ja, Lennart, du trycker väl igång klockan innan du börjar springa och trycker av när du sprungit över linjen igen? Ett par tiondelar bara där (om man nu är så petig att man bryr sig om tiondelar av en sekund)...

Lennart sa...

Peter - Inomhusbana år sånt som man inte tror är såbra innan man gör det men har man gjort det en gång så väljer man inimhusbana före löpband :-). Vore kul om du provade och berättade hur du upplevde det :-)

Henrik - En hall i Sollentuna skulle vara bra för mig också, då åker jag dit istället :-). Löpband undviker jag så mycket det går....

Morgan - Ja, jag har faktiskt också tänkt på hur man stänger av och sätter på klockan samt hur mycket fart man har över start/mållinjen när man springer och hur mycket det påverkar tiderna. Speciellt när det är så kort som 200 meter.

Jag tror att det var rätt OK igår. Det blev nog samma fel som alltid :-).

mikael sa...

Tycker också att de pass som genomförs är de bästa. Var de genomförs kanske inte spelar så stor roll.

Tycker det var riktigt bra jobbat. Tänk på att du har tränat 10 månader det här året och att alla pass inte blir till det bästa som du tänkt.

Var passet en tanke på att bli snabbare på 5 och 10 km?