onsdag 5 februari 2014

Från Runner´s World är det tyst

De 3 mest lästa inläggen på min blogg handlar om småfusket på våra lopp, orättvisor kring silvermedaljtiderna på Lidingöloppet, samt att SvD med Maratonbloggen kan åsidosätta viktiga demokratiska principer.

Det gör mig stolt att dessa inlägg är de tre mest lästa inläggen. Det gör mig stolt att det är jag som har lyft fram problemet med småfuskarna och hur ett lopp ska springas. Samtidigt som jag blir stolt blir jag också lite beklämd över att Runner´s World inte har tagit tag i ämnet. Hur mycket får en löpare gena? När blir det fusk? Från Runner´s World är det tyst.

Jag blir också stolt över att det var på min blogg orättvisorna kring silvermedaljtiderna på Lidingöloppet lyftes fram. Det var också i kommentarsfältet i anslutning till de inlägget som fördelningen av prispengar började diskuteras. Samtidigt som jag blir stolt blir jag återigen lite beklämd över att Runner´s World inte har tagit tag i frågan. Det finns hur många stenar och frågeställningar som helst att lyfta på här, och då syftar jag inte bara på Lidingöloppet, men från Runner´s World är det tyst.

Stoltas är jag nog över att det bland annat är på min blogg den oerhört viktiga frågan hurvida SvD och Maratonbloggen åsidosätter viktiga demokratiska och journalistiska principer diskuteras. Frågan har tidigare avhandlats på Björn Sunesons blogg och om ni snabbt vill orientera er i frågan kan ni läsa Björn Sunesons utförliga kommentar till det här inlägget. Samtidigt som jag blir stolt över att vara en del av detta, blir jag här inte bara beklämd, utan också rädd över avsaknaden av undersökande journalistik, och från Runner´s World är det tyst.

Utöver SvD och hanteringen av Maratonbloggen kan listan göras lång av ämnen där fortsatt gransking behövs. Hur ser det ut på löpargymnasiet nu? Har det blivit en bättring sen Claes Åkesons senaste granskning? Skillnader i prispengar och priser mellan män och kvinnor på våra lopp. Hur ser de ut? Är det en rättvist fördelning? Från Runner´s World är det tyst.

Hur ser resonemanget ut kring Hoka OneOne och barafotaskor? Här kan vem som helst se ett resonemang som kan ifrågasättas. Ett resonemang som borde undersökas. Undersökningar som borde resultera i slutsatser och kritiska frågor, men sånt ser vi inte. Vi ser bara okritiska köprekommendationer, och från Runner´s World är det tyst.

Samtliga ämnen jag har tagit upp borde också Runner´s World ta upp, men det har de inte gjort, och jag är stolt över att det är på min blogg dessa ämnen diskuteras.

10 kommentarer:

MagnusN sa...

Det här med HokaOne har jag tydligen helt missat. De ser ju helt groteska ut. Det finns alltså folk som springer med dessa platåskor?!?

Staffan sa...

HokaOne har ju blivit populära i ultrakretsar med sin tydligen Caddillac-liknande dämpning i kombination med låg drop. Det går ju trender även i löpskovärlden och just är vi på väg bort från den "minimalismtrend" som funnits i några år och skorna blir mer dämpade igen, dock med bibehållen låg vikt p g a nya material och lågt drop.

Runners World har väl inte som ambition att vara en kritiskt granskande instans utan är framförallt en magasin av inspirationskaraktär.

Ta inte illa upp men jag tror du förväntar dig för mycket och tillskriver din och de flesta andra bloggar för stor betydelse om du väntar på att RW eller t o m SvD ska hitta till din blogg och bemöta inläggen :)

Staffan sa...

Jag tycker och tror för övrigt att HokaOne är fruktansvärt överdrivna, smått groteska skor och deras senaste modeller ser tydligen redan mer normala ut så jag tror (och hoppas) att Hoka är bara en kortvarig trend.

Lennart sa...

Magnus - Ja, det finns det, och precis som Staffan säger är de populära i ultrakretsar, men vi får se hur länge det håller :-).

Det är också så populära att de är svåra att få tag på :-). Själv har jag dock inga planer på att köpa några.

Staffan - Inte tar jag illa upp :-). Trodde du att jag skulle göra det :-)?

Staffan sa...

Nej, det trodde jag faktiskt inte :-)

Oliver sa...

Det är lovvärt att ha ett kritiskt förhållningssätt och ha modet att påpeka det man anser är fel. Du har all anledning att vara stolt!

När det gäller RW så tror jag att du ställer orealistiska krav. Jag har tidigare lite raljant påpekat att tidskriftens profil är att erbjuda ögongodis (löparporr) som lockar så många läsare och annnonsörer som möjligt. I det här konceptet finns nog inget utrymme för kritisk debatt?

Lennart sa...

Staffan - Vi messar väl om det blir missförstånd :-).

Oliver - Ja, samtidigt så sitter inte jag inne på alla kort så det vore kul om proffs tog vid. jag menar. Jag driver den här bloggen på kvällar och helger när jag inte jobbar, är med familjen eller tränar :-).

Angående RW så har du säkert rätt. Jag förstår också det, men ändå. Vi har alla ansvar också.

Ingmarie sa...

Jag har testat Hoka och det var bland det värsta jag provat men en del gillar dem starkt.
Jag kör med Newton och älskar dem men det är många som avskyr dem.
Det är väl tur det finns olika skor eftersom vi alla är olika?

Sen förstår jag inte alls din kritik av RW hela tiden?
Precis som Staffan och Oliver skriver så är det ingen debatt tidning utan f.f.a en tidning som ska inspirera, ge tips och idéer.
Och faktum är att i princip varje nummer finns det någon kritisk granskning. Kolla senast t.ex!
Du måste också förstå att det finns oändligt mycket material som ska in i varje nummer och allt kan inte få plats.
Det kan ju faktiskt vara som så att något av det här du föreslår kommer att tas upp i framtiden.
Ge konkreta förslag är bra att du gör, och jag är säker på att det uppskattas, men jag tycker du är väldigt orättvis som hackar ner på RW så här.
Om du tycker den är så dålig så är det ju bara att sluta läsa (vilket vore oerhört trist förstås) och kanske starta en egen tidning/blogg/websida där det ingår enbart granskande artiklar?
Du gör ju det jättebra här och självklart ska du vara stolt över det du skriver. :-)
Lite nyfiken blir jag dock på hur en artikel om småfusket skulle se ut och vara? :-)

Jag gillar RW och hela redaktionen där och jag är en mycket stolt medarbetare av den tidningen. :-)


Lennart sa...

Ingmarie - Jag har faktiskt inte sagt något om någon på RW och det är klart att du ska vara stolt som jobbar där :-). Jag tycker också att du passar in och gör ett jättebra jobb :-).

Sen är det så att det här också är, vad jag kan påminna mig, första gången jag skriver någonting negativt om tidningen, och jag måste säga att det var väldigt vad det här var känsligt.

Det är i såna här lägen man ska behålla lugnet. Jag kan förstå att du känner dig lite "utpekad" och går i försvar. Det var min första reaktion på din kommentar också :-), men det är faktiskt inte så farligt :-).

Vi ska inte överdriva och jag hoppas att det trillar ut något bra. Vi får se :-).

Önskar dig allt gott :-)!

Ingmarie sa...

Såklart det blir något bra!
Jag känner mig nog mest ledsen eftersom jag tycker chefred.& Co gör ett väldigt bra jobb på RW. :-)